Skip to main content

Lancia Delta


Lancia is altijd een chique Italiaans automerk geweest met fantastisch gestileerde modellen, zoals de Flaminia, Fulvia en Flavia. Mooie Sedans, maar met name de door PininFarina getekende Coupés en Cabrio’s. In 1969 werd dit merk overgenomen door het Fiat-concern en werden de modellen wat commerciëler en bedoeld voor een breder publiek, maar het bleef gelukkig toch een wat exclusief merk, met de Thema, Thesis en Kappa. 

Begin 2000 bleven er nog maar een paar modellen over, zoals de Delta, Lybra en de Ypsilon. Tot het doek voor dit merk in Europa viel in 2014, toen Fiat besloot dat alleen de Ypsilon nog in Italië zou worden verkocht. Zó jammer, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog. Zoals die aan de Lancia Delta uit 1979. Je ziet ze zelden nog. Hoogstens de HF Integrale uitvoering, u weet wel, de super sportieve uitvoering die erg succesvol was in internationale rally’s. Maar terug naar de standaard Delta. Een toch wat apart gestileerd model, waarbij je de begin jaren tachtig zo populaire, vierkante ‘look’ herkende. Een vormgeving die je zowel aan het exterieur als het interieur aantrof. Onder de motorkap lag een vier cilinder lijnmotor met 1300 cc en 75 pk en werd aangedreven met een vier versnellingsbak met als optie een vijf-bak. Afgezien van de wat hoekige vormgeving was de Delta een elegante, slanke verschijning. Hij was getekend door Giorgetto Giugiaro die ook de Alfa Sud en de Fiat Uno tekende. In 1980 won de Delta de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing. Maar even terug naar het exterieur. Zoals gezegd was de designformule voor die tijd hoekig. En dat begon bij de Delta met het frontje. Een grote, smalle rechthoek met daarin rechthoekige knipperlichten, rechthoekige lampunits en een fraaie, elegante chroom omlijste, rechthoekige grille met het exclusieve Lancia-logo. Platte motorkap en aan de achterkant een schuin naar beneden aflopende lijn, resulterend in een korte kont. Opvallend aan de portieren waren de rechthoekige designershandgrepen. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik een proefrit maakte met deze nieuwe Delta bij Lancia-dealer Fred Menken aan de Rijksstraatweg in Wassenaar en wat mij direct opviel in het interieur was de aandacht voor detail. Geheel in lijn met de hoekige designformule was ook het dashboard zo ontworpen, maar wel met een aparte vormgeving. Achter het lekker dikgerande stuur, dat voor mij iets te hoog en te plat lag ondanks de verstelbaarheid, een rechthoekige unit opgebouwd uit vier vierkante infometers voor onder andere de benzinevoorraad, en daarnaast twee grote vierkanten met de snelheidsmeter en de toerenteller. In het midden een verticale rechthoek, die iets meer naar voren was geplaatst, met bovenin een rij van zeven vierkante drukknoppen en daaronder een verzameling van horizontaal geplaatste schuiven en draaischijfjes voor de verwarming en ventilatie. Een designersdroom lijkt mij en daarnaast een rechthoekig handschoenenkastje. Mooie details waren de vormgeving van de stoelen en verstelbare hoofdsteunen, het handschoenenkastje met daarin verlichting en een ijdelheidsspiegeltje, het design van de handgrepen boven de portieren, het digitale klokje boven de achteruitkijkspiegel en de smalle ventilatiestrook in de portieren om de ramen te ontwasemen. Een bijzonder elegante Italiaan!


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Lancia Delta
  • Editie

    7-2022

Meest gelezen artikelen