Skip to main content

Renault Caravelle


Autoherinneringen roepen bij mij ook altijd mooie herinneringen op aan jeugdliefdes. Ze heette Marian van Velzen en werkte in een damesmodezaak in Voorburg. Het waren romantische tijden en haar vader reed een Renault R16, en zo kwam ik erop toen ik in de Theresiastraat een Renault Caravelle zag staan. 

U weet dat ik eigenlijk weinig heb met Franse auto’s, maar de Caravelle vond ik toch wel erg mooi. Zo elegant en ik herinner mij nog de foto’s van deze Renault met Brigitte Bardot in haar zo typerende ruitjesoutfit. Gelukkig hoefden auto’s in die tijd nog geen familiegezicht te hebben, waardoor ze allemaal op elkaar lijken van een bepaald merk zoals nu. Met name uit Amerika ontstond de vraag naar een Roadster-uitvoering van de Dauphine. Het idee voor het model ontstond tijdens een conventie in Florida en daardoor kreeg het model de naam Floride. Hij werd gepresenteerd op de Parijse Autosalon in 1958. De basis van de Floride was de Dauphine, maar dat zag je niet aan de buitenkant. De Floride was leverbaar als Coupé en als Cabriolet, eventueel voorzien van een harde winterkap. De buitenlijnen waren scherp en elegant, bijna Italiaans. Strakke motorkap waaronder eigenlijk de bagageruimte zat. Aan de achterkant ook een mooi gelijnde achterklep met daaronder de 845cc Dauphine motor met 35 pk. Het dashboard, nou ja ‘dashboard’, was grotendeels overgenomen uit de Dauphine, zonder enig sportief extra. Beeldschoon vond ik altijd het Dauphine stuur en dus ook het Floride stuur. Zoals gezegd, het dashboard had weinig sportiefs, maar was wel praktisch van opzet. Zeer rechttoe rechtaan. Renault-rijders herinneren zich ongetwijfeld het forse hendel links onder het stuur voor de verlichting en de claxon en, typisch Frans, rechtsonder het stuur het slappe hendeltje voor de richtingaanwijzers. Rechtsonder het stuur zat het contactslot met de zeer herkenbare universele Neiman--sleutel. Het koppelings- en rempedaal kwamen rechtstreeks uit de schuine bodemplaat. Schakelen met een vrij iel pookje. Twee stoeltjes voorin en achterin een soort plankje voor bevriende Pygmeeën. Technisch gezien reed deze Floride net als een Dauphine en dat was niet wat je noemt een solide wegligging, om maar niet te spreken van zijwindgevoeligheid, maar met de kap omlaag waande je je natuurlijk in de wereld van Brigitte Bardot. Toppunt van elegantie. 

In een later stadium heeft Renault dit model gerestyled en hem de naam Caravelle meegegeven. Naast het basismodel bracht Renault een krachtiger versie op de markt naar ontwerp van Amédée Gordini, die beschikte over 40pk. In 1964 werd de motor vervangen door een 1108cc uit de Renault 8 met een vermogen van 55 pk. Halverwege de jaren zestig raakte de Caravelle wat gedateerd, waarbij de concurrentie van betaalbare sportwagens met name uit Italië en Engeland flink toenam, waardoor de verkoop van dit model inzakte. In 1968 besloot Renault om de productie van de Caravelle te staken. Zó jammer! Na die tijd heeft Renault nooit meer zo’n mooie Roadster of Cabrio gemaakt.

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Renault Caravelle
  • Editie

    17-2021

Meest gelezen artikelen