Skip to main content

Simca 1000


Simca, een grappig merk dat in vroeger jaren de Franse vertaling was van de Fiat modellen. Maar ineens was er de Simca 1000. Een beetje vierkant doosje met toch een eigen karakter. Toen ik stage liep bij de AMRO-Bank in Rijswijk had mijn collega Jan van der Velde van Mahuko er één. Een lichtblauwe en ja, met een zandzak voorin om hem redelijk stabiel te laten rijden. We gingen vaak samen op pad en ik herinner mij nog goed dat wij onuitgenodigd een feest van geslaagde verpleegsters bezochten in Voorburg, maar dat terzijde. 

Opvallend in die jaren was dat er zoveel compacte modellen geproduceerd werden met als uitgangspunt ruimte voor vier personen en hun bagage. Natuur-lijk niet te vergelijken met dit principe van tegenwoordig, waarbij ruimte een nog grotere rol speelt. Eigenlijk een typisch Frans automobieltje. Gelukkig kon je ‘m in een aantal uitvoeringen krijgen, zoals de 1000 LS, 1000 GLS en 1000 Special. In die laatste versie zag hij er Frans luxe uit. Het interieur werd dan voorzien van extra chroom rond de ramen, de grille en extra strips aan de zijkanten. Vaak ook voorzien van extra verstralers op de voorbumper, wat de Simca 1000 een elegante uitstraling gaf. De Coupé uitvoering van deze 1000 was natuurlijk helemaal het toppunt van elegantie. Tja, het interieur… Zoals u weet, heb ik iets met dashboards, sturen en sleutels. Laten we eerlijk zijn, bij deze Simca was het dashboard niet veel bijzonders. Het stuur ook niet en de sleutel was de universele Neiman-sleutel, die ook andere Franse merken gebruikten. In de deuren een onooglijk klein draaiknopje om de deuren op slot te doen. Ik realiseer mij dat als ik over Franse auto’s schrijf mijn irritatie over blik, nep houten plastic en goedkoop uitziende tuimelschakelaars naar boven komt. En datzelfde gold voor de zachte, te korte zittingen en leuningen van de stoeltjes. Maar ze waren wél verstelbaar. Niet mijn cup of tea, maar vergeef het mij, want ik weet dat deze Simca 1000 veel jongeren in die tijd een heerlijke en vooral betaalbare auto hebben bezorgd. En daar was deze Simca voor bedoeld; betaalbaar vervoer voor een gezin, voorzien van vier deuren en kindersloten. Veel bagage kon je niet echt kwijt, vooral als daar ook nog een zandzak in lag, maar in die tijd reisden we nog licht. Vergeet ook niet dat we in die tijd minder veeleisend waren dan nu. Om ‘m toch een beetje bijzonder te maken, introduceerde Simca een aantal rally-versies van dit model in feloranje en blauw, waardoor het sportieve imago werd gestimuleerd. Mijn merk was het niet en eigenlijk had ik er ook niet zoveel mee. Uiteindelijk is het merk ook niets geworden, hoewel de 1100 serie en de 1301 en 1501 series toch zeer succesvol waren. Uiteindelijk werd Simca omgedoopt tot Chrysler/ Talbot en niet lang daarna was het over en uit. Toch jammer!

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Simca 1000
  • Editie

    14-2021

Meest gelezen artikelen