Skip to main content

Fiat 124 Sport Coupé


Tjoh, wat maakte Fiat eind jaren zestig toch fraaie auto’s, variërend van de 500 tot de 130 Coupé. Zelf kocht ik in die tijd een gloednieuwe Fiat 850 Sport Coupé en was ik ook helemaal weg van de 124 Sport Coupé en u kon mij dan ook vaak achter het stuur van dit model in de showroom van Fiat dealer Swart in de Parkstraat aantreffen om even te genieten.

Zijn broer, de Fiat 124 Sport Spider, was natuurlijk ook een fantastisch model. De Coupé had prachtige Italiaanse lijnen. Als totaal gezien een slanke en elegante Coupé. Mooie langwerpige grille met daarin verwerkt de dubbele koplampen. Fraaie strakke rechtoplopende zijkant en een korte, apart gevormde kont met kloeke achterlichtunits. Heel praktisch en veilig vond ik dat ook bij deze Fiat de motor-
kap aan de voorkant scharnierde, zodat hij bij plotseling ontgrendelen tijdens het rijden nooit omhoog kon klappen en het zicht je zou worden ontnomen. Het vreemde vind ik dat je dit bij de huidige auto’s niet meer ziet, maar dat terzijde. Het interieur vond ik ook zo fraai en dat was misschien wel logisch want het was een soort doorvertaling van het interieur van mijn 850 Sport Coupé. Lekker zittende sportstoelen, mooie portierbekleding en deurhendels. Sportief schakelpookje met een leren hoes en een supersportief dashboard en niet te vergeten een lekker houten stuur, dat ik eigenlijk iets te hoog vond staan en niet verstelbaar was. Voor je twee mooie klokken als snelheidsmeter en toerenteller, waarbij speciale aandacht was besteed aan de vormgeving van de wijzers die eindigden in de vorm van halve maantjes. Handig waren de hendels voor de warme en koude lucht aan weerszijden van de handrem. Grappig ook nog die tochtramen met een zodanig handige sluiting dat je het raampje naar binnen opentrok in plaats van meer gebruikelijk openduwen, als u begrijpt wat ik bedoel. Onder de motorkap lag een 4 cilinder benzinemotor met 1438 cc met een vermogen van 90 pk. Aandrijving op de achterwielen, 5 versnellingen, een topsnelheid van 170 kilometer en rondom schijfremmen. In 1970 stond hij in de prijslijst voor 11.984 gulden. De Fiat 124 Sport Coupé stond op het onderstel van de 124 Sedan en het was eigenlijk geen sportauto, maar een fraaie sportieve versie van die 124, want je had ook nog twee zitplaatsen achterin en zelfs nog een redelijk ruime kofferbak. Begin jaren zeventig was het aanbod van soortgelijke sportieve modellen groot, zoals de Lancia Fulvia Coupé, Ford Capri, Alfa Romeo GT 1300 Junior, Opel Manta en de Peugeot 204 Coupé. Ieder met zijn eigen karakter, maar mijn favorieten waren toch de Italianen. Iets wat Fiat altijd al heeft gehad in alle modellen, is dat ermee rijden een uitnodiging was tot sportief rijgedrag. Lekker doortrekken in de versnellingen en hem sportief op toeren houden met een plezant motorgeluid. Dat mis ik toch wel tegenwoordig met die eenheidsworst, om maar niet te spreken van elektrische auto’s. In dat opzicht geniet ik nog dagelijks van mijn Alfa Romeo Brera.

John Vroom


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Fiat 124 Sport Coupé
  • Editie

    11-2020

Meest gelezen artikelen