Skip to main content

MGB GT


Heeft u wel eens gesnoven aan een openstaand kiertje van een portierruit van een klassieke Britse auto uit de jaren zestig? Ik wel en dan ruik je iets legendarisch. Een combinatie van leer en Castrol olie. Heerlijk! Verklaar mij maar voor gek, maar het is typerend voor die tijd. Ik heb er mooie herinneringen aan en ik als ik even de kans krijg, doe ik het nog steeds. 

Pas nog, vlak voor de deur van ons favoriete Indische Restaurant Garoeda aan de Kneuterdijk stond een blauwe MGB GT met inderdaad het portierraam een stukje open en ja hoor, even snuiven. In 1965 kwam dit model op de markt. Eigenlijk een MGB Cabrio met een prachtige Coupé daklijn die aan de achterkant schuin afliep, resulterend in een handige derde deur en helemaal handig was dat de leuning van het piepkleine achterbankje omlaag geklapt kon worden, zodat de bagageruimte vergroot werd.

Fraaie chroomomlijstingen rond de ramen en onder de motorkap lag een 4 cilinder 1798 cc benzinemotor met 95 pk, waarbij een topsnelheid beloofd werd van 173 kilometer. In 1973 kostte de MGB GT 17.200 gulden. Wat een stijlvolle Coupé! Waar zijn die mooie jaren van weleer, toen Groot-Brittannië nog een van de belangrijkste naties was in het produceren van karaktervolle auto’s en met name sportauto’s. 

Voorbij en waarschijnlijk ook voorgoed. Gelukkig hebben wij de klassiekers nog, zodat de echte liefhebbers toch kunnen nagenieten. Het eerste dat mij bij een MG altijd opvalt, is dat fraaie achthoekige logo. Het blijkt ooit bedacht te zijn door de boekhouder van Morris Garages in de vorm van de Oxon-gevangenis in het Engelse Abingdon, waar de eerste Morris in 1924 werd gebouwd. De MGB GT is echt een auto om mee door het Engelse landschap te rijden. Wat een genot om naar te kijken, zeker met die rijke spaakwielen. De zit achter het fraaie dunne drie-spaaks stuur is heerlijk. Het portier en de brug houden je prima op je plaats. Ook een genot om naar te kijken is het dashboard. Geen hout te bekennen, maar wel mooi glanzend metaal in de kleur van de auto, met aan de bovenzijde een fraai met leer afgezette bovenrand. 

Achter het stuur twee karakteristieke Smiths klokken als snelheidsmeter en toerenteller. Links twee kleinere klokjes en rechts nog één. In het midden, onder de radio een aantal tuimelschakelaars en dan twee prachtige draaiknoppen voor de bediening van de verwarming en ventilatie. Met het draaien van de zeer herkenbare en nu oh zo kleine Union sleutel slaat de motor aan, met het ook bekende geluid van de terugslaande startmotor. Wat is het toch een genoegen om naar de brom van deze Engelse motor te luisteren en het neuriën van de versnellingsbak. Rijden met deze MGB GT is met enige heimwee terugverlangen naar mijn jeugdvakanties die ik bij mijn familie in Engeland doorbracht. Heer-lijk! 

Alle jeugdsentiment uit de jaren zestig komt bij mij weer in herinnering. Sweet Memories!

John Vroom


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    MGB GT
  • Editie

    7-2020

Meest gelezen artikelen