Skip to main content

Vanden Plas Princess 4 Litre R


Mijn vader had een zakelijke relatie met een dorpsgarage in Valkenburg in Zuid-Holland. Garage Poot, die gespecialiseerd was in de merken van BMC, British Motor Corporation, zoals Austin en vaak mocht ik mee en ik kan mij nog herinneren dat ik daar de nieuwe Austin A35 heb staan bekijken. Een beetje bestel- achtige auto. Heel apart, dat wel. 

Maar waarom vertel ik u dat? Omdat deze dorpsgarage een geheel nieuw pand ging betrekken aan de Lammenschansweg in Leiden. Met mijn vader ging ik naar de openingsshow en daar stonden de mooiste Britse auto’s tentoongesteld. Die mij het meest fascineerde was de Vanden Plas Princess 4 Litre R. Het meest luxe model van de merkenfilosofie van BMC om op basis van één model en chassis per merk een variant te ontwikkelen met een specifieke merkeigenschap, zoals de Austin Westminster, Morris Oxford, Wolseley 6/110, Riley 4/72, MG Magnette en de Vanden Plas Princess 4 Litre R. Het bijzondere aan dit laatste model was dat hij voorzien was van een Rolls Royce motor. Maar het meest bijzondere aan dit model vond ik toch de majestueuze uitstraling. Een fantastisch imposant front zonder frutsels, maar een fors chromen grille met twee verstralers daar links en rechts van. Fraai gestileerde koplampen met daaronder smalle langwerpige knipperlichtunits met natuurlijk een forse chromen bumper met mooie rozetten. Een chic plaatje in al zijn eenvoud. De wieldoppen hadden het o zo chique Vanden Plas logo. De achterkant was ook een mooi beeld van ingetogen chic. Platte achterklep met smalle, horizontale achterlichtunits en een superfraai kofferdekselhendel dat je ook bij Rolls Royce aantrof. Toppunt van functioneel chroomgebruik. Een beetje armoedig vond ik wel de plakplastic achtige striping over de zijkant, maar dat zag je bij meer BMC merken. Het interieur was natuurlijk ook het toppunt van luxe. Hoogpolig tapijt en luxe leren stoelen met geïntegreerde armsteunen met, bijzonder voor die tijd, verstelbare rugleuningen en in hoogte verstelbare zittingen. De achterbank was eveneens superluxe met een elegante armsteun en zwaar gecapitonneerde leren bekleding, wat zich voortzette in de portierbekleding met aan de bovenzijde een rijke walnoten omlijsting. In de achterkant van de voorstoelen een uitklapbaar walnoten vliegtuigtafeltje met een zilveren inleg voor je glas Gin Tonic. Zelfs het asbakje daarboven had een walnoothouten trim. Het hele dashboard bestond uit, u raadt het al, rijkglanzend walnotenhout. De lay-out was voor die tijd zeer ergonomisch en zeer smaakvol vormgegeven. Het stuur met de bijzonder vormgegeven chromen claxonring kenden wij natuurlijk al uit de Wolseley en Riley, maar het Vanden Plas logo in het midden maakte het toch weer superchic. Zittend op deze luxe zetels met uitzicht op dat weldadige dashboard was voor mij toch wel het toppunt van rijkdom, kan ik mij nog herinneren. De bagageruimte was in al zijn eenvoud zeer praktisch vormgegeven, uiteraard met hoogpolige bekleding en het slimme was dat het reservewiel onder de bagageruimte in een aparte ruimte was ondergebracht, en met de slinger omlaag kon worden gedraaid. Dit was toch wel een heel mooie icoon van de Britse auto-industrie.

John Vroom

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Vanden Plas Princess 4 Litre R
  • Editie

    02-2020

Meest gelezen artikelen